søndag 28. august 2011

Søndagsburger på den andre måten

Vi har ofte mekket hjemmelaget burger på søndager. Gjerne med så lite fett og så grovt brød som mulig. Derfor er det litt merkelig å lage dem uten å tenke så mye på fettet ;)

Så var det dette brødproblemet da. Brødmat = elsk! Men heldigvis så har jeg ikke spist så mye brød i de siste 3-4 årene så overgangen er ikke så stor. Men dette med hamburgerbrød er jo litt tricky. Det finnes masse bra oppskrifter rundt omkring på nettet, og under finner du hamburgerbrød-oppskrift som jeg har tilpasset litt ut fra denne oppskriften.

Jeg liker ikke så mye eggesmak, så jeg har halvert eggemengden. Dessuten har jeg føyet til litt mer krydder.

Here it goes:

Lavkarbo-hamburgerbrød

( 4 stk)

2 dl sesamfrø (uten skall)
2 egg
2 dl revet ost
4 (ikke toppa) ts fiberhusk
dæsj fløte
litt salt
litt oregano
litt pepper
havsalt og sesamfrø til pynt

Finmal først sesamfrøene i blender/stavmikser.

Bland inn alle de andre ingrediensene. Trykk dem flate på et bakepapirkledd stekebrett og strø over havsalt og sesamfrø. Stek midt i ovnen på 200 grader i ca 15-20 min. Følg med på fargen!

Voila! VELDIG gode burgere!

Selve hamburgeren består av karbonadedeig, litt salt, litt pepper, 1 egg og bittelitt finhakket rødløk. Sausen er kjapp aioli: En dæsj majones, 3/4 fedd hvitløk, litt salt, litt pepper og litt sitronsaft. Ellers har vi tatt det vi hadde på kjøkkenet. Bacon, løk, avokado og ost.

Nemo fikk vann i munnen, men det var vel det eneste han fikk også... Dakar.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar